Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Hos Veterinären

Hos Veterinären

Jag har en hund, som när hon var halvgammal började kräkas upp maten. Detta upprepades några gånger, och till slut åkte jag givetvis till veterinären efter att först ha ringt och fått en tid bokad.

Den sedvanliga ”allmänundersökningen” följde, därefter blev det bestämt att det skulle bli röntgen. Vi fick vänta en bra stund. Min lille pojk var med, han var väl fyra-fem år då.

Efter första röntgenplåten kunde de bara konstatera att de inte kunde se nåt, för att tarmarna var fulla med bajs som ”skymde sikten”.

Hunden fick lavemang, och vi fick ut och gå, för att hon skulle ”göra ifrån sig”. Detta tog en bra stund. Å så in för nya röntgenbilder. Jag vill minnas att de tog minst två bilder till, och så ny väntan på resultatet. Inget ovanligt hittades dock, och vi blev hemskickade med nåt jävla dietfoder.

Väl hemkommen så kollade jag lite på nätet om förstoppning hos djur, och hittade ganska snart ett tips om paraffinolja. Detta kunde införskaffas på apoteket, vilket också gjordes. Hunden fick föreslagen dos, och något halvdygn senare åt och sket hon som vanligt.

Nu undrar jag, eftersom symptomen var ganska uppenbara, och det inte var något fel på hundens allmäntillstånd, varför inte djursjukhuset redan vid min första telefonkontakt, gav mig tipset: ”Prova paraffinolja, och hör av dig igen om det inte blir bättre på ett dygn”.

Men det klart, då hade de ju inte kunnat blåsa mig på de tusenlappar som besöket kostade.

Det är i såna här läget jag får typ en vision, om hur det går till på djursjukhusen: Assistenten håller handen för luren, och säger till sin kollega: ”Du, det ringer en dum jävel som inte fattar att hans hund har förstoppning. Vi tar in honom va? Det blir ju lite extrapengar”
”Ja, för fan”, svarar kollegan, varvid jag får upplysningen: ”Du är välkommen in klockan 14, så ska vi skinna dig på några tusen. Förmodligen kommer vi att sälja medicin och foder som du egentligen inte behöver, för ytterligare några hundralappar”.

”TACK!”

Har ni förresten tänkt på, att om du får ordinerat en dos medicin, låt säga ”3 tabletter dagligen i sju dagar”, alltså 21 tabletter, så finns just dessa tabletter bara i ”20-pack”. Vilket tvingar dig att köpa 40 tabletter. Eller händer sånt bara mig?! FY FAAN.


Kommentera

