Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Prismärkningspolisen

Prismärkningspolisen

Jag tillhör väl inte de som springer speciellt mycket i affärer, men det klart att det händer då och då. Antingen får man göra ett tillfälligt inhopp hos ”inköpsavdelningen” och besöka någon livsmedelsaffär, eller så är det några prylar man ska ha hos Clas Ohlson eller på Jula eller någon annanstans.

Men nästan varje gång, spelar ingen roll vilken affär det gäller, så är det någon av just de prylar jag ska ha, eller stannar till för att titta på, som saknar prismärkning.

Och då ska ni veta att jag har sällan några långa inköpslistor, så urvalet av varor som blir ”granskade” av mig är ofta ytterst litet, jämfört med den aktuella butikens totala sortiment.

Lik förbannat så lyckas jag ofta ”pricka” varor utan prismärkning. Det hände senast i en mindre Ica-butik, där jag bland annat skulle ha batterier, ni vet de vanliga ”AA”.

Ica:s egna i 8-pack var prismärkta och jag vill minnas att de kostade 29:90. Bredvid hängde 4-pack av något ”finare” märke. Utan pris….”gratis”, med andra ord? Det fanns ingen att fråga heller. Men då jag var mer intresserad av dessa, så tog jag ändå två 4-pack och gick till kassan. ”Mer än det dubbla kan de ju inte kosta”, tänkte jag, alltså runt 60 spänn för åtta batterier.

Jag betalade i kassan för batterierna och de övriga varor som jag hade fått ”skickebud” om, och på vägen ut slängde jag ett öga på kvittot. Jag brukar inte läsa kvitton medan jag står kvar i synhåll från kassan, jag tycker det ser så sniket och misstroende ut.

Nå, få se…”Batterier”….där! VAFAAN! 98 spänn! För två 4-pack ”AA”!
Nu är jag inte sån att jag i detta läge går tillbaka och klagar, därtill är jag alltför blygsam. Jag hade ju kunnat fråga i kassan, men gjorde det inte heller, därför att jag förväntade mig att priset skulle ligga inom någorlunda rimliga gränser.

Men jag kan härmed meddela alla butiksinnehavare, ockrare och andra bedragare, att från och med nu så tänker Flåström inte lägga några fingrar emellan vad gäller prismärkning! En vara ska vara prismärkt, inget snack om saken! Må själve fan ta er om jag hittar en vara i er ruttna butik, som inte har priset utsatt!

ANMÄLAN till Konsumentverket kommer det att bli, efter uppläxning av närmaste butiksbiträde, eller ännu hellre butikschefen själv, som kommer att ångra att han/hon blivit född!

Jag infogar här nedan utdrag ur regelverket för prismärkning. Klart som korvspad.

Konsumentverkets författningssamling KOVFS 2005:4
KOVFS 2005:4 innehåller bestämmelser om skyldigheten att lämna pris- information och om beräkningsgrunderna för jämförpriser. Följande är citerat ur föreskrifter om prisinformation:
Allmänt om pris och jämförpris
2 § När en bestämd produkt bjuds ut i en försäljningslokal, i ett skyltfönster eller i omedelbar anslutning till säljstället skall priset och, i tillämpliga fall, jämförpriset anges i enlighet med 7 § prisinformationslagen (2004:347).
Prisinformationen skall lämnas
1. på varan eller dess förpackning, eller
2. på en hyllkantsetikett, skylt eller på annat likvärdigt sätt i produktens
omedelbara närhet.


3 kommentarer

  1. palebird skriver:

    Hahaha! Har du läst ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman? Det är ju DU som ÄR Ove!😉

Kommentera

