Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Godisregn!

Godisregn!

Julen går mot sitt slut och det börjar bli dags för de traditionsenliga julgransraskningarna som brukar anordnas i bygdegårdar, församlingshem och liknande samlingsplatser.

Jag har lite svårt att förstå att dessa gamla traditioner med dans kring granen fortfarande ter sig så starka. Att folk i alla generationer springer runt i en ring och håller på med en massa, som jag tycker, pinsamheter.

Jag har inget emot traditioner egentligen, och jag missunnar ingen att delta i stolligheterna om de känner för det. Men själv har jag sedan jag blev vuxen inte haft en tanke på att ställa mig och härma hur Olle gör när han gråter, jag tycker bara det är djupt pinsamt och håller mig gärna en bit ifrån medan vansinnigheterna pågår.

En annan tradition, inte fullt så gammal, men på sina håll lika populär, är ju det till julgransraskningen hörande godisregnet.

Jag var för några år sedan på ett arrangemang på Larmtorget i Kalmar. Mot slutet skulle det bli godisregn, och alla barnen, inklusive mina egna, såg naturligtvis fram emot detta.

Kvällen var som den i kväll, lite regntung, och kullerstenen på torget var blöt och skitig. Godisregnet tog sin början. Arrangören började kasta upp godis i luften. Barnen krälade runt på det skitiga torget och sträckte sig mer eller mindre girigt efter godiset.

Då slog det mig plötsligt att detta var ingenting annat än höjden av förnedring! Jag förstår ju att detta inte är någon tradition med rötter i gamla tider, men symboliken är ju slående; de rika kastar allmosor åt fattigfolket, som får plocka upp dem från smutsen på marken!

ÄT SKIT, jävla julgransraskningsarrangörer, ni kan krypa runt i leran själva och plocka upp ert vidriga godis!

Från den stunden bestämde jag mig för att aldrig utsätta mina barn för något liknande igen. Vill de ha godis, så kan jag köpa det åt dem.


1 kommentar

  1. palebird skriver:

    I hear you brother!🙂

Kommentera

