Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Rasistiska förtecken

Rasistiska förtecken

Det har, som ni säkert vet, varit ett jävla väsen den sista tiden om negerbollar, Tintin och svarta dockor på julafton.

Jag har absolut inget emot utlänningar, tolka det inte så. Åtminstone inte så länge de ”beter sig som folk”. Detta krav ställer jag även på svenskar!

Det finns egentligen bara ett folkslag jag inte litar på. Ser jag en bil med den nationalitetsbeteckningen, jag kan inte rå för det, men då förutsätter jag att den är full med stöldgods…

Rasistmisstankarna har tagit oanade proportioner. Att man i media slutat att använda uttrycket ”av utländsk härkomst”, till exempel vid rapportering av brott av olika slag är väl bara ytterligare ett bevis för rädslan att bli stämplad som rasist. Etnisk jämställdhet verkar överskugga själva nyhetsvärdet.

Det märks också på vilken lokalsida som helst. Jag ska försöka ge ett exempel: En artikel i en lokaltidning, där man rapporterar om låt säga ett nyöppnat dagis. I intervjuerna och bildtexterna överväger ofta namn som Zoran Lujkovic eller Sahana Mohamed. Jag har inget emot detta, men va faan, det är som om det vore fult eller ännu värre, tabu att skriva svenska namn i tidningen! Snart får man väl inte säga ”Sverige” utan att bli misstänkt för att vara rasist!

Samtidigt verkar det som om SVT snart inte vågar visa ett program som inte har åtminstone lite homoinslag, av rädsla för att bli anklagade för att diskriminera även den gruppen!

Jag tror faktiskt att det är nödvändigt att dämpa nivån en aning, annars kommer vi att hamna i en karusell som vi inte kan stanna.

”Den som letar efter fel, hittar ingenting annat” har nån sagt. Om vi ideligen försöker gräva fram alla misstänkta kränkningar i samhället, så gör vi troligen bara problemen ännu större.

Om vi verkligen vill att den svarta dockan i ”Tomtens verkstad” ska vara kränkande, så är den ju givetvis det. Ju mer vi letar, desto mer hittar vi…

Vi kanske till slut får omvärdera färgskalan; vilka färger är tillåtna att uttala? Vi får inte säga

Svart

Brun

Vit

Gul

Röd

Blå (nej inte blå heller, ”blåneger”, ni vet…).

Kan vi säga mjölk? Pepparkaka? Oboy?

Allvarliga kränkningar i samhället, inte bara rasistiska, måste naturligtvis stävjas till varje pris.

Men samtidigt tror jag vi måste sluta att ta saker så förbannat allvarligt. Och om vi ska städa undan Tintin ur bibliotekshyllorna, så är det ju bara att inse att Astrid Lindgren åker samma väg. Det har ju andra konstaterat före mig.

Nej, knäpp upp lite, försök skratta lite mer. Ta en negerboll vetja!


Kommentera

