Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Nollvision och vinterväglag

Nollvision och vinterväglag

Trafikverkets nollvision om att ingen ska skadas eller dödas i trafiken är väl hedervärd, men även här, som i så många andra fall, verkar miljön vara viktigare.

Jag tänker på vägunderhåll vintertid, alltså plogning och i synnerhet saltning, som för en handfull år sedan i miljöns namn mer eller mindre avskaffades, åtminstone på vägar mindre än E-standard.

Det verkar som om nollvisionen tar en lång vintersemester, och lämnar trafikanterna att sitt eget öde på blixthala vägar.

Längs min väg till och från arbetet ser jag ofta bilhjulspår som slutar i diket, en syn som blivit allt vanligare sedan saltningen upphörde. Svarthalka och snömodd förvårar framkomligheten på vårt mindre vägnät.

Bland det värsta är när 8-10 cm hårt packad snö vid ett mildväder börjar mjukna. Vi hade ett sådant tillfälle för några veckor sedan. Trafikinformationen på radio förkunnade att allt var lugnt, ”bara lite snö kvar på mindre vägar”, medan jag på väg till jobbet upplevde vinterns värsta väglag i den fyra tum djupa och spåriga modden.

Här vill jag flika in att det givetvis gäller att anpassa farten efter väglaget, vilket vissa bilister verkar ha väldigt svårt att få in i sin lilla tomma skalle.

I går upplevde vi en populärt kallat ”snökanon” längs östersjölandskapen, med i sin tur ett av vinterns värsta situationer vad gäller väglag och framkomlighet. Det rapporterar lokaltidningarna med all önskvärd tydlighet idag. Klass 1-varning var utfärdad, men döm om min förvåning, när jag i min bilradio hörde en intervju med något fruntimmer i chefs-eller informatörsposition på något av våra ”logistikverk”, och hon får frågan om det är läge att be folk att hålla sig hemma, och inte ge sig ut på vägarna i onödan.

”Nej, det tycker jag inte, så farligt är det inte”. Mina tankar under dagen, då jag funderat på att sticka hem från jobbet lite tidigare, för att överhuvudtaget ta mig hem, kom därmed helt på skam. Det känns skönt att berörda myndigheter har koll på läget!


2 kommentarer

  1. Sme-Pelle skriver:

    Apropå nollvision och vinterväglag…Trafikverket har ju begränsat hastigheten på våra vägar. Nyligen ”reformerades” ju hastigheterna och vi fick tex 60, 80 och 120-vägar. Det verkar ju ganska petigt det här med olika hastigheter. De baseras ju bla på vägbredd, trafikmängd, sikt, kurvor mm. Och det är väl bra så långt…MEN, hur kan samma hastighet gälla hela året?? Jag menar, 110 km/h på sommarväg i dagsljus är ju en jävla skillnad mot 110 i mörker och moddsträngar! Anpassa farten, javisst. och det som står på hastighetsskylten är ju en maxgräns, javisst. Men det skiter väl vi i! Om nu någon ska bestämma hur fort vi får köra, så borde väl farten sänkas när det är mörker och halt? Varför inträffar fler olyckor på vintern? För att det är dåligt väglag och sämre sikt? Nej. FÖR ATT VI KÖR FÖR FORT. Och det gör vi för att det är lagligt. Så är det. Jag har ingen lösning på det problemet just nu. Men för att undvika att köra av vägen så länge, funderar jag på att köpa en VOLVO. Med Volvo Special Säkerhetsdäck. För då kan man köra hur fort som helst, i alla väglag. Det har jag själv sett…..fast Volvo..näe…! Undrar om man kan få tag i såna däck i alla fall…får försöka googla på det.

Kommentera

