Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » JA! Jag SER ditt jävla dimbakljus!

JA! Jag SER ditt jävla dimbakljus!

Detta inlägg är till dem som tänder sitt dimbakljus när de sätter på vinterdäcken, och släcker det när sommardäcken åker på igen.

Dimbakljus är mycket bra. Vid ett fåtal tillfällen. Ett par gånger per år kanske. För att dina fina dimbakljus verkligen ska behövas, kära medtrafikant, så krävs att det är riktigt tjock dimma. Tjock som ärtsoppa. Annars syns du ändå.

Det andra tillfället är snörök. Riktigt kraftig snörök.

I morse var det lite snörök, och jag kom ifatt en bil, med dimbakljuset tänt.

Sen satt jag och glodde på det förbannade röda lyset tills jag höll på att bli vimmelkantig.

Om jag vid någon av ovan nämnda två situationer får en bil bakom mig, och som oftast vid sådan väderlek, tänker ”parkera” där, eftersom omkörning inte är att tänka på, vet ni vad jag gör då?

Inte?

Fundera en stund…

Svårt? Ja, det kan vara svårt.

Ni som inte har en aning om vad ni pysslar med när ni kör bil, jag menar alltså er Fast-det-är-glashalt-så-kan-jag-köra-som-om-det-var-sommarväglag-för-jag-har-ju-VINTERDÄCK! Eller Det-är-en-traktor-därframme-men-jag-kan-ändå-blåsa-OJOJOJ-fan-det-var-en-traktor-där!

Ni kan sluta läsa här. Ni kommer ändå inte att komma på det.

Men ni andra då? Inte?

Ahh, då får jag säga det.

Jag BLÄNDAR AV! Neeej, inte helljuset! Jag stänger av dimbakljuset! För nu vet bilen bakom att jag är där. Och så slipper han sitta och få ont i ögat av mitt bakljus, och då blir han så GLAD!

Om sedan bilen bakom svänger av eller stannar eller kör om, så kan jag – rätt tänkt! Sätta på mitt dimbakljus igen!

Visst, det kräver att man flyttar ena handen och trycker på knappen. Men det är uppskattat av dina medtrafikanter.

Ingen som nånsin tänkt tanken? Nej. Jag trodde inte det heller.


Kommentera

