Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Till våra skitrika Banker

Till våra skitrika Banker

Idag rapporterar Ekot om att de svenska bankerna gör nya rekordvinster.

SE-Bankens VD Annika Falkengren:

– Jag tror att alla är nöjda med att bankerna trots allt är starka och det är ju viktigt för hela ekonomin att bankerna är starka.

Nja, Annika. Jag är faktiskt inte helt nöjd. Hur vore det om vi vanliga sparare fick ta del av vinsten också, genom skäliga inlåningsräntor? Det finns idag inget sparalternativ som innebär att man får mer än snusbidrag tillbaks. Jag har fonder som inte gått med vinst på 10 år, placerade både enligt huvud och enligt bankernas rekommendationer.

Jag har haft så kallade kapitalskyddade placeringar, som ska ge pengarna garanterat tillbaks. När avgifterna har räknats bort så har även de gått back.

Vi placerade svärföräldrarnas sparkapital, på bankens inrådan, och blåste dem på så sätt, men bankens hjälp, på halva summan, pengar som hade räckt till en ny mindre bil.

Det tragiska är att även om Banken går med en rejäl vinst, så går mina fonder back. Ändå så plockar ni ut fantasisummor till avgifter. Jag vill se den bank som vågar införa förvaltningsavgift efter prestation. Alltså, ingen vinst på sparkontot – ingen avgift!

Jag betalar gärna skälig avgift om jag också får något tillbaks.

Nej, jag har inget förtroende för ockrare och bedragare till Svenska Bankdirektörer.

Man kan ju inte undgå att fundera hur våra sparpengar egentligen är placerade?

I värdepapper, förvaltade av professionella människor, eller i Annika Falkengrens arsle? För avkastningens skull verkar det inte spela någon roll…


Kommentera

