Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Billiga kinesiska jävla skitprylar

Billiga kinesiska jävla skitprylar

Hur kommer det sig att dragkedjan på en jacka som jag haft i 30 år fortfarande fungerar? Men att dragkedjan på jackan som jag köpte förra året redan har pajat?

För ett par år sedan köpte jag ett par gummistövlar. Ett par Tretorn, tror jag att det var. Ett av de kändare märkena i alla fall. Innan ett år hade gått var det hål i dom så stora att jag med lätthet kunde köra tummen igenom. Sönderspruckna.

En gång köpte jag en elhyvel. En billig, visserligen. Jag skulle hyvla till några lister, men hade sedan inget skriande behov av nån elhyvel. Jag tänkte om den bara håller till de lister jag ska hyvla, det var väl något tiotal löpmeter, så är det en hyfsad affär…det gjorde den inte. Jag tror inte den gick effektivt i två minuter innan den brann upp.

I höstas var jag på Clas Ohlsons. Där hade de batteridrivna garderobslampor med en rörelsesensor som satt bakom ett litet plastglas. Glasskyddet till sensorn satt så jävla dåligt, så butiken hade fått sätta en liten etikett på förpackningen, där det stod: ”Peta inte på glaset”. De visste alltså att det kinesiska skräpet var av katastrofalt dålig kvalité, ändå hade de mage att sälja skiten.

Givetvis så lockade den lilla uppmaningen att ”inte peta på glaset” större delen av de manliga kunderna att göra just det. Därför var de flesta av de små skyddsglasen redan borta…

Och jag min dumme fan, köpte en. En hel. När jag skulle öppna den ogenomträngliga förpackningen, så…ni har redan gissat det. Jag var på det förbannade sensorglaset! Blev till att plocka fram Karlssons klister och limma dit skiten.

Jag är så jävla trött på alla undermåliga kinesiska dussinprylar, som man måste laga eller bygga om innan man kan använda dem, och som uppenbarligen bara är tillverkade i ett enda syfte…att gå sönder.


1 kommentar

  1. Leif skriver:

    Detta är den hittills okända delen av den svenska modellen. Vi köper inte bara billiga skitprylar, vi köper billig mat, billiga bilar, billiga resor, billiga kläder och you name it. Svensken köper överlag billig skit, som om vi blir uppfostrade till det via föräldrar, dagis, förskola, skola, högstadium, gymnasiet och högskolorna. Vi t.o.m. röstar på billiga skitpartier.

    Ingen kontinuitet – historiska lärdomar, kvalitetskrav eller förstånd alls. Se bara på rovdjurspolitiken. Vi gynnar skadedjur på människors bekostnad. Vi vill hellre vara lediga än jobba och prestera. Det är tecknen på ett samhälle i förfall. I den globala konkurrensens hårda villkor hamnar vi på efterkälken.

Kommentera

