Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Det är Holmgrens fel

Det är Holmgrens fel

Jaha.
Så var det dags igen.
Mer av det vita helvetet från ovan. Bara fram med snösläden igen. Fluffsnö som döljer sol-och vindpolerad blankis är ju en veritabel livsfara. Jag hann inte tänka, men smärtan i knät förklarade vad som hänt. Någon måste få klä skott för det här, och hållas ansvarig. En syndabock måste utses.
Valet föll på Meteorologprofessorn Pär Holmgren.

Hej Holmgren, din gamle klimatprofet!

Det var när jag fläskade dit som en torsk på blankisen när jag skottade i morse som jag bestämde mig för att kontakta dig.
Jag undrar bara: Var är dina 4 grader i global uppvärmning nu, när man som bäst behöver dem? 20 cm snö i mars gör ingen ledsen glad.
De senaste vintrarna har varit långa och kalla med en massa snö.
Däremot så var det på 70-talet när jag växte upp flera grönvintrar.
Det tragiska är att somrarna nuförtiden inte heller tycks bjuda på någon
vidare global uppvärmning värd namnet.
Jag vill ha en förklaring!
Och du, att säga att de kalla vintrarna beror på just den globala uppvärmningen,
det räknas inte. Det blir liksom inte trovärdigt…

Tacksam för svar.
Hälsningar Edvin

* * * * * * * * * * * * * * * * *

Pär svarar:

Hej!

Du verkar dels blanda ihop väder och klimat, och dessutom det lokala (som
exv du upplevde när du halkade på isen) med det globala.

Enligt SMHI blev exv februari den varmaste februarimånad som hittills
uppmätts på norra halvklotet:

Hur den varma resp kalla luften fördelar sig under ett speciellt år
beror främst på lågtryckens banor och jetströmmens läge.

Den globala uppvärmningen leder INTE till kallare vintrar hos oss, men
kan däremot leda till mer snö i vissa delar av landet, främst
ostkusten. Det varmare klimatet gör att Östersjön och Bottenhavet i
GENOMSNITT är isbelagda under en allt kortare tid. De öppna vattenytorna
kan då bidra med fuktighet och energi som gör att snöbyarna blir
kraftigare nära kusten.

/Pär


Kommentera

