Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Hur FAN ska det bli??

Hur FAN ska det bli??

Idag när jag slog upp Barometern blev jag minst sagt förvånad. Ja inte bara förvånad, utan förbannad också. Vart är världen på väg? Det var en insändare som retade upp mig. Skriven av en 19-årig tjej, som påstår att hon inte vill jobba. Vem vill det, om man kunde slippa?

Jag skrev att jag blev förvånad. Det blev jag, samtidigt som jag inte blev det. Egentligen blev ju bara mina misstankar bekräftade. Nästa generation är inte mycket att räkna med.

Den här tjejen vill alltså inte jobba.

”Däremot skulle jag gärna få andra alternativ påvisade några fler val än att utbilda sig eller att jobba.”

Inte nog med att hon inte vill jobba, hon vill att andra ska peka och visa vad hon kan göra istället! Va i helvete!!

Men vad kan man vänta sig, när dagens skola är som nån sorts jävla flummarinstans där det viktigaste av allt verkar vara att man ska ha myyysigt, och det enda skolarbete av någorlunda vikt verkar vara det som utförs i hemmet i form av de meningslösa och omotiverade läxor som barnen får med sig hem.

Fan vad det verkar ha ändrat sig bara på en generation! Inte fan satt vi och tittade på film, fick massage och bakade kakor i skolan. Nä, vi lärde oss saker!

Hade man inte ett sommarjobb som senast när man gick ut åttan så tittade folk nästan lite snett på en. Hade du inte ditt körkort i handen senast en vecka efter din 18-årsdag så var det nåt fel på dig!

Men nu slösas loven bort med att sitta och sippa caffe latte med kompisarna. För pengar man fått av mamma och pappa.

19-åringen igen:

”Jag vet inte hur det är med andra; men åtminstone jag vill kunna se det som en rättighet att ha tillgång till bostad och mat, utan att för dess skull behöva förtjäna det.”

Vad är det för jävla världsbild? Det kommer att gå käpprakt åt helvete med det här landet, medan nästa generation sitter och glor in i mobilen eller datorn nätterna igenom!

” Jag vill inget hellre än att leva i ett välfärdssamhälle, men under rådande premisser ses varken individen eller kollektivet som någonting annat än arbetskraft och parasiter.”

Jaha och vad är du själv då? Gud? Välfärd vill du visst ha? Visst, men då är det nog bara att dra på sig blåstället, klippa sig och skaffa ett jobb! För skattepengar växer inte upp ur marken!

Jag tror skolan av idag är för bekväm. De som lyckas mysa till sig bra betyg stannar i sin ljusblå flumtillvaro så länge det går, och biter sig sedan fast på nån jävla lekstuga till universitet tills de blir gråhåriga för att slippa möta den verklighet som faktiskt är oundviklig för de flesta. Eller pratas det om sabbatsår, och att man måste ut och reeeesa först. Och sen, när kanske en dörr öppnar för jobb, så skiter det sig ändå, för man har ju inget körkort! Och pengarna söp man ju bort på jordenruntresan…

Körkort? Måste man ha det?

Dagens ungdom vägrar bli vuxen. Hur fan ska det gå?


Kommentera

