Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Till Camilla

Till Camilla

eller en historia från ett förlossningsrum

Skickar en tanke till…ja vi kan kalla henne ”skrivarkollega”, även om hennes ambitionsnivå ligger betydligt högre än min. By the way, Camilla Sedell lär bli en av våra kommande stora författare…men just nu kanske hon befinner sig på BB och är i full gång med förlossningsarbetet. Vi får hoppas det, eller ännu hellre att det jobbiga är över, eftersom det verkar ha gått ”över tiden”.

Jag delar hennes åsikter i stort, men i hennes senaste blogginlägg skulle jag helt blygsamt vilja bemöta följande påstående med en historia ur mitt eget liv då vårt första barn kom till världen.

Camilla skriver: ”Ingen vet ju riktigt vad som startar en förlossning, men man tror att barnet skickar ut några slags hormoner. Och om dessa hormoner på riktigt skulle aktiveras av städning så vore det ju ett medicinskt under, och den där gamle karlsloken skulle kunna vinna Nobelpriset.”

Min fru hade också ”gått över”, upp emot två veckor vill jag minnas att det var. Husrenovering pågick, och det nya sovrummet på övervåningen var precis färdigtställt och inflyttningsklart. Jag jobbade kväll, och frun var ensam hemma. Envis och bestämd som hon är fick hon för sig att sovrummet skulle invigas. Men vi kunde ju inte ligga på golvet.

När jag kom hem vid 01-tiden på natten var dubbelsängen förflyttad upp på övervåningen…och jag är övertygad om att det var detta ”kraftprov”, som tre timmar senare körde igång förlossningen. Vid fyratiden på morgonen väcktes jag med upplysningen om att ”det var dags”.

Sedan gick det ganska fort. När jag fick tag i förlossningsavdelningen låg min fru och spydde på köksgolvet.

Sköterskan ville naturligtvis prata med min fru, för att försäkra sig om att det inte var någon hyperhispig förlossningsnervös blivande pappa som stod i andra änden av tråden och överdrev situationen. Detta visste jag, för det hade dom sagt på föräldragruppen. Därför tog jag det medvetet väldigt lugnt när jag ringde upp.

-Ja hej, jag tror det är dags, för vattnet har gått och värkarna har satt igång.

-Får jag prata med din fru? (Där kom det).

-Nej hon är inte kontaktbar.

-Hur menar du?

-Hon ligger på golvet och spyr och har jävligt ont.

-Jaha. Tänkte ni komma då?

-Ja, det är kanske lämpligt??? Va fan vet jag? Det är liksom därför jag ringer, för att få ett besked om hur vi ska göra? Så jag tänkte att du kunde svara på den frågan! Är det du eller jag som är barnmorska!?!?!

-Jo, men om ni verkligen vill, så får ni komma in då….

-TACK SÅ JÄVLA MYCKET OCH URSÄKTA ATT JAG STÖRDE!

Bilfärden till BB gick under dödshot för föraren med frun spyende i en hink placerad mellan knäna.

Själva förlossningen är inte så mycket att säga om…mer än att den blivande pappans blodsockernivå sakta men säkert sjönk till nivåer som gradvis förvandlade honom till ett livsfarligt vapen…uppemot 15 timmar utan mat är förödande för vissa i Flåström-släkten, och kan vara direkt farligt för omgivningen.

När det äntligen var färdigt var jag i så pass dåligt skick att jag nekade att klippa flickans navelsträng och i stället överlät detta till förlossningssköterskan (förövrigt en mycket vacker ung dam som senare det året blev hela Sveriges Lucia).

Vi hade under ”utbildningen” i föräldragruppen fått veta att när allting var ”klart” var det brukligt att man ”firade” med en smörgås, serverad på en bricka med en liten flagga på. Min förståelse för att barnmorskorna och sköterskorna hade annat att göra än gå ut i köket och fixa smörgåsar sjönk i takt med att tiden gick och vid ett tillfälle då frun och jag var ensamma i rummet med den nyfödda dottern väste jag likt en handgranat man just befriat från säkerhetssprinten till min nyförlösta fru:

MEN NÄR FAAN KOMMER DEN DÄR JÄVLA MACKAN MED FLAGGJÄVELN?!?

Det är sant som dom säger. Vägen till mannens hjärta går genom magen. Även i ett förlossningsrum.


4 kommentarer

  1. CirqueDuSedell skriver:

    Häppåre…🙂

Kommentera

