Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Sverige – landet med världens sämsta trafikkultur

Sverige – landet med världens sämsta trafikkultur

I Sverige finns inga med-trafikanter. Bara MOT-trafikanter.

Bilkörning i Sverige utövas enligt 5H-regeln:

Hetsa
Hindra
Hata
Hämnas
Hänsynslös

Trafikkulturen i Sverige är minst sagt märklig. Egoismen är påtaglig, och varje bilist verkar vara Kung, med rätt att bestämma sina egna huvudleder och trafikregler.

Ett exempel på en situation: Jag ska ut på en ganska trafikerad huvudled. I en lucka, som jag vet egentligen är för liten, sticker jag ändå ut, samtidigt som jag accelererar så mycket som jag kan, eftersom jag vet att föraren i bilen jag just smet ut framför, svär osande eder över bonnjäveln som just körde ut så där dumt. Samtidigt som han ökar farten, för att komma in så när arslet på mig som möjligt, bara för att visa och understryka, att titta här för fan, jag höll ju på att köra på dig ditt as!

Känns det igen? Jaså du har själv gjort så? Jag också…

Eller när man inser att man borde byta fil, för att slippa köra kilometervis innan man hittar nånstans där man kan vända. Tät trafik, och man slänger ut blinkersen och försöker hitta en lucka…men NÄHÄ! Här ska faan i mig inte nån släppas in! Finns det ett litet hål nånstans så täpps det snabbt igen av nån illvillig Vägens Riddare.

Sen har vi Hämnaren, som kör om, och lägger sig framför, för att visa: ”Så här sakta körde du, ditt skåp, och hindrade mig!”

Eller som kör om, och svänger övertydligt in mot högerkanten: ”Här inne, så hääär långt in på vägrenen ska du ligga, när jag ska köra om, din idiot!” Kan man sjunka lägre?

Jag har kört i Paris. Där uppstår trafiksituationer som vi aldrig ser maken till i Sverige. Trångt, så backspeglarna nästan slår ihop. Men på något sätt löser det sig ändå.

En gång i USA, i Florida kom jag på en motorväg och filbytesituationen, beskriven ovan uppstod. Men så fort de omgivande medtrafikanterna upptäckte att ”den där killen har visst hamnat fel”, så saktar man in, flyttar på sig, så jag kommer in i rätt fil! Fattar ni? Det är nästan så man blir tårögd av rörelse! Det var ingen tillfällighet, för det hände flera gånger under min vistelse där.

I Tyskland har man en speciell grej för sig, för att underlätta för varandra. Tänk er en trång korsning i ett samhälle, där trafiken rullar ganska tät i båda riktningar. Plötsligt ska någon svänga vänster. Mötande trafik omöjliggör vänstersväng, och kön bakom växer. Då kan någon i mötande fil stanna till och släppa fram den som ska svänga, så att trafiken kan börja rulla åt båda håll igen. Sånt skulle aldrig hända i Sverige, eller hur?

Fortkörare. Det går lite i vågor, vem som har mest bråttom. Volvoägare har lugnat ner sig betydligt. Deras plats övertogs under en period av Audiägare. En och annan Saabägare vill gärna visa att ”svenskt stål biter”, så har det alltid varit. Men ligan toppas just nu av servicebussarna. En skåpbil av nyare modell, med text i stil med ”Stålbyggarna” eller ”El-montage” eller ”Bengans Betonghåltagning”. Alltid bråttom.

En annan situation som retar gallfeber på mig är om jag ligger bakom en lastbil, på den enkelfiliga delen av någon av de i sydöstra Sverige vanligt förekommande och förhatliga 2/1-vägarna. Det blir tvåfiligt, jag laddar för en omkörning. Men NÄHA! Då ska bilen som legat bakom mig köra om före mig! Att vänta på sin tur ligger inte i den svenska trafikmentaliteten. Så jag får vackert stanna kvar bakom lastbilen, för sen kommer nästa, och nästa, och nästa. Och sen blir det enkelfil igen…

Sverige är fantastiskt…


3 kommentarer

  1. Sme-Pelle skriver:

    Har du tänkt på att om det uppstår en situation, tex om man råkar köra ut framför nån och det blir lite trångt, vad händer? ”Offret” häver sej på tutan! Jag menar, i stället för att släppa på gasen… TUUUUT! IDIOTJÄVEL! JAG HAR JU BRÅTTOM! En annan trend jag observerat är att ingen nu för tiden går ut på vägrenen för att släppa förbi nån som vill köra om… Men varför måste man köra om hela tiden? Det bästa jag vet är att hitta en långtradare att hänga på på lagom avstånd…jämn hastighet..säkert och smidigt.

  2. Irma Ericson skriver:

    Jag håller fullständigt med både Edvin och Sme-Pelle. Man undrar om de inte gått i körskolan och fått lära sig att en kö ska upplösas framifrån.
    Och Sme-Pelles taktik att ligga bakom en lastbil lagom långt ifrån brukar jag själv tillämpa

  3. […] Vi tar denna punkt idag för vi vill göra det lite lätt för oss. Vi hänvisar helt enkelt till Edvin Flåströms blogg där han på ett utmärkt sätt redogör för svensk trafikkultur eller snarare brist på […]

Kommentera

