Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Informationssamhället

Informationssamhället

För en tid sen blev jag i ett ärende lovad besked på telefon. Beskedet kom, men cirka två veckor försenat. Som ”ursäkt” fick jag höra att vederbörande varit bortrest. En pinsamt dålig ursäkt i en tid där tekniken gör det möjligt att i stort sett ringa från botten av Marianergraven.

Vi har världens alla möjligheter att hålla kontakt med varandra. Mobiltelefoner, sms, mail, sociala medier, skype, you name it. Vi har sekundsnabb kontakt med andra sidan jordklotet om vi vill.

Ändå verkar det vara så förbannat svårt!

I mitt jobb har jag ibland kontakt med vissa leverantörer. Det är inte ofta ett besked eller ett svar på till exempel en offertförfrågan kommer förrän efter andra eller tredje påtryckningen. Sanslöst!

Jag kontaktade privat en hantverkare före semestern med en förfrågan om han kunde ta hem en speciell vara. Nu, i mitten av september har jag fortfarande inte fått något svar. Ringde till företagets fasta telefon efter semestern. I ett par veckors tid fick jag besked av en manlig automatröst: ”Tjänsten är för tillfället inte tillgänglig”.

???

Jag har inte beställt nån jävla ”tjänst”, jag har ringt en vanlig jävla telefon, och jag vill ha ett svar! Ingen ”tjänst”!

Hur svårt kan det vara? Det gäller ta me fan hela samhället. Folk är inte fan att svara på ett mail eller ett sms!

I ett annat ärende, en sorts inbjudan, skickade jag mellan 75 och 100 mail till olika personer. Styrelser, politiker och privatpersoner. Tre (3) svarade!

Hur svårt kan det vara att knacka ner typ: ”Tack för inbjudan, låter intressant, ska försöka komma”. Det tar 10-15 sekunder av era självupptagna egotrippade stressade liv.

Ibland, när min fru får ett sms, så brukar jag fråga om hon inte ska svara? –Nä, gör det sen.

SEN!? Passar det bättre ”sen”? Har man mer tid ”sen”? Kommer man ens ihåg det ”sen”?

Nä, det är det man inte gör. Därför finns det i folks telefoner och inkorgar en massa meddelanden som ska svaras på ”sen”…Troligen ett förhållande som gäller även på många myndigheter och andra instanser. Jo visst, men jag gör det ”sen”.

I ett annat privat ärende fick jag idag veta att fornlämningsregistret har en handläggningstid på – håll i er nu – SEX månader!

Men det tror fan att det är långa handläggningstider, när allt ska göras ”sen”. Hörde att väntetiden för en vapenlicens, till exempel, ligger på häpnadsväckande 18 veckor! Hur fan klarar vi överhuvudtaget att hålla det här samhället snurrande?

Det drabbar ju bara inte den enskilde. I det här exemplet står en stackars vapenhandlare och väntar på sina pengar för den sålda bössan. Eftersom han inte får in några pengar, så får han säga upp folk, vilket i sin tur gör att hans egna ”ärenden” tar allt längre tid. Överallt likadant. Karusellen är igång. Hög arbetsbelastning och mer saker som ska göras ”sen” ger långa handläggningstider som segar ner hela jävla tillvaron. Och eftersom ingen jävel svarar på mail, sms, telefonsamtal så kommer vi ju för fan INGENSTANS!

Hur hade det sett ut om vi hade haft samma svarsfrekvens förr, när vi hade att förlita oss på vanliga brev? Sverige hade ju avstannat och självdött! Ingen av oss hade förmodligen varit född…


3 kommentarer

  1. CirqueDuSedell skriver:

    Hahahaha! Underbart! Hahahaha!

  2. Mats skriver:

    Japp, informationssamhället har skapat ett jätteflöde som vi inte kan hantera. Administrationen har blivit den största tidstjuven i många verksamheter. Jag tror inte det går att ”alla” ska vara nåbar hela tiden utan inför en telefontid som förut när man svarar i telefonen och en mailtid när man läser och besvarar mail. Det räcker för det mesta med en timme om dagen för telefonen och ett par timmar i veckan för mailen. Förvänta inte snabbare svar via mail än via den vanliga posten.

    • edvinflastrom skriver:

      Mats, jag har själv många gånger funderat på det där med telefontid. Telefonen är vår tids klart största tidstjuv….fan jag måste nog skriva nåt om det där…tack för uppslaget.

Kommentera

