Edvins Kängor

Hem » Uncategorized » Slav under telefonen

Slav under telefonen

Jag står och pratar med en kollega på jobbet. Plötsligt ringer dennes telefon. I nio fall av tio, dessutom som om det vore helt naturligt, och fullkomligt självklart, så svarar vederbörande i telefonen och lämnar mig stående som ett jävla fån att lyssna på ett samtal som jag inte är det minsta intresserad av.

Vad är det som händer egentligen och hur påverkas både min egen och kollegans effektivitet på arbetet? Jo, i det här fallet (ponera att vi diskuterade något som rör jobbet nu, och inte den gångna helgens begivenheter) så slösas dyrbar tid bort på att göra – ingenting! Mer än att stå och fånglo på en kollega som pratar i telefon. Inte en, utan två löner blir kastade i sjön under de minuter som samtalet pågår. Kollegans tid, som ju spenderades i ett samtal med mig, för att kanske lösa något problem eller planera någonting, kastas ju också bort. Den tiden måste ju tas igen senare, eftersom vi blev avbrutna.

Detta hänsynslösa oskick att sätta ett telefonsamtal från vem som helst före ett samtal mellan fyra ögon är dessvärre väldigt vanligt. Att det är förbannat oartigt och nästintill kränkande (man får inte kränka någon i Sverige) verkar inte ha förespeglat folk. Telefonen är helig och går först i alla lägen.

Det finns ändå folk som har hyfs nog att avvisa ett samtal, eller om det är viktigt, svara och snabbt meddela att man ringer upp om en liten stund. Heder åt dessa.

Vi skulle bli fan så mycket mer effektiva om vi i stället införde telefontider, som förr i tiden. Så kunde man sköta sitt jobb utan sinkande telefonpratande under den resterande tiden.

Jag hade en hantverkare hemma hos mig en gång. Hantverkaren råkade den dagen fylla 40 år, vilket jag inte missunnade honom. Men jag undrar egentligen hur mycket de kanske 20-25 gratulationssamtal som han besvarade under tiden han jobbade, påverkade hans tidsutnyttjande? Nu var det fast pris på jobbet han gjorde hos mig, men hur kul hade det varit annars, för mig som kund?

Mobiltelefonen är en av vår tids klart suveränaste uppfinningar, och samtidigt som den stjäl tid, så sparar den förstås en massa tid, och det är knappt så man minns hur man bar sig åt i vissa situationer, före mobiltelefonen.

Som till exempel när familjen åkte till stan och handlade. Om jag har ett ärende på Jula medan frun handlar på Maxi, så kan jag lätt ta rätt på henne när jag är klar. Även om jag vet att hon är inne på Maxi, nånstans, så ringer jag och frågar:

-Var är du?

–Vid mjölken.

-Okej då kommer jag dit (jag hittar till mjölken i ett par matvarubutiker).

Förr vill jag minnas att man bestämde att träffas vid bilen vid ett visst klockslag. Men vad tid vi måste ha slösat bort! Det kanske tog 10 minuter innan den andre dök upp!

Vi har blivit väldigt beroende av våra mobiltelefoner. Vi har ett behov av att alltid vara nåbara (jag hatar det ordet. Innan det fanns mobiler visste ingen att det ordet fanns. Jag tycker ”tillgängliga” är bättre).

Om jag blir förbannad när kollegan avbryter vårt samtal med att svara i telefon, så blir jag ju komplett rasande, om frun, vid mjölken på Maxi inte svarar! (-Telefonen låg i handväskan, jag hörde den inte.)

Har man en telefonjävel så får man ju för fan svara!! Eller…..?


1 kommentar

  1. Linn skriver:

    Jag har en mobiltelefon som inte är särskilt ”smart” och den har några år på nacken. Jag har den inte påslagen särskilt ofta eftersom vi har dålig täckning där vi bor men i situationer som du Edvin beskriver är den bra att ha. När maken och jag är på stan och uträttar våra respektive ärenden är det bra att kunna meddela när man är klar och vi kan träffas vid bilen.
    Jag har tänkt tanken att skaffa en modernare telefon som man kan berika med en massa ”appar” men jag tvekar. Härom dagen visade en väninna att man t o m kan ladda ner en Hjärtstartsapp och det imponerade faktiskt på mig.

    En annan sak som slagit mig är att dagens moderna människor blivit frivilligt ”handikappade”. De har bara en hand!!!. Den andra är reserverad för mobilen. De kör bil, cyklar och arbetar med en hand.

    Att man i skolorna tillåter elever att ha telefoner under lektionstid är helt förkastligt. För lärare måste det vara en omöjlig situation att få elevernas uppmärksamhet och bedriva en vettig undervisning.

Kommentera

